vrijdag 7 oktober 2011

Healthy Friday

Vanaf vandaag is er de Healthy Friday. Ja we gaan eens lekker gezond doen!
Op vrijdag zullen er meer artikeltjes geschreven worden omdat ik in het weekend niet tot nauwelijks een artikel te schrijven.
Er zullen meerdere artikeltjes komen over verschillende onderwerpen. We beginnen vandaag met:




  1. zeevruchten en vis
    Bron van jodium. Jodium regelt vooral de schildklierwerking.
    Eet minimaal één keer per week 200 gram aan zeevruchten en/of vis.
    Vis bevat bovendien veel Omega-3-vetzuren:
    Deze stof heeft een gunstige uitwerking op de cognitieve functies
    van de hersenen (geheugen, aandacht, taal en redeneiging).




  2. Chocolade!
    Chocolade bevat de stof fenylethylamine (vraag me niet wat het is haha). Mensen die vaak neerslachtig of depressief zijn, hebben waarschijnlijk een tekort aan deze stof. Eet niet meer dan twee stukjes chocolade per dat, bij voorkeur puur! Bij het eten van meer chocolade komt er teveel vet en suiker binnen en dat is weer niet zo gezond!


  3. Kiwi
    Kiwi levert een enorme hoeveelheid aan vitiamine C op. Ook polyphenolen, een stof die bekendstaat als antioxidant. deze stof voorkomt schade in de lichaamscellen die ondstaan door oxidatie. Dit is niet raar want dit is natuurlijk proces waarbij lichaamscellen worden beschadigd. Eet één kiwi per dag, elk fruitsoort bevat veel antioxidanten maar kiwi de meeste.




  4. Lever
    Dit bied naast vitamines en mineralen erg veel ijzer, een stof die bijdraagt tot het transport van zuurstof van de longen naar alle lichaamscellen. Verbetert die intellectuele capaciteiten door één maal per week 150 gram lever te eten, dit mag ook door smeerleverworst. In lever zit echter veel cholesterol dus niet te veel van per week!





  5. Peulvruchten
    Dit is een bron van zetmeel, eiwitten, vitamine B, ijzer en voedingsvezels. Koolhydraten voorzien ons lichaam van energie. Als je hersenen onvoldoende brandstof krijgen, word je sloom en kun je je niet goed meer concentreren. Eet twee tot drie keer per week 60 gram peulvruchten.




  6. Brood
    Vooral bruin brood bevat veel trage suikers. Dit zijn suikers die langzamer in ons bloed terechtkomen en ons lichaam voorzien van energie. Eet als volwassene 5 á 7 boterhammen per dag.





  7. Spinazie en aanverwante groente
    Deze groenten bevatten veel vitamines A, B, C, E en mineralen (zoals koper, zink en selenium). Deze stoffen zijn belangrijk bij de overdracht van boodschappen van de zenuwen naar de hersenen.




  8. Pruimen
    Deze zijn ruik aan antioxidanten, vezels en vitamines. Vitamine B1 speelt een rol bij de vertering van koolhydraten en bij de overdracht van prikkels van zenuwen. Eet er twee of drie per dag en je geheugen zal goed werken.







  9. Eieren
    Eieren zijn rijk aan choline, belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en lecithine. De laatste verbetert de vertering en transport van vetten. Eet er maximaal vijf per week. De precieze hoeveelheid hangt af van de rest van je voedingspatroon.





    Ik hoop dat jullie het goed in gedachten houden welke dingen goed zijn voor de denkkamer.

1 opmerking:

Beautyful You zei

heey meis,

Wat een leuk artikel. En natuurlijk allemaal lekkere dingen die ook nog eens gezond voor je zijn. Behalve de lever en het brood dan :p En over het in het weekend schrijven... ik heb het zelfde probleem helaas. Maar ja wel handig dat je er dan vrijdag meer doet.

xxxxxx Syll

Een reactie plaatsen