vrijdag 25 november 2011

Wat lees ik op het etiket?

Vaak hoor ik in mijn omgeving dat mensen niet weten wat er eigenlijk in hun producten zit die ze dagelijks eten of drinken.
Hier kun je heel makkelijk wat aan doen!



In de supermarkt is veel te kiezen! Kiest u vandaag voor gezond of minder gezond? Wordt u verleid door de aanbiedingen?
Fabrikanten willen dat u voor gezonde producten kiest, maar willen ook hun product jonge_man_etiketverkopen. Om u minder te laten verleiden tot ongezonde keuzes, is het goed om het etiket te lezen. Op de meeste etiketten staat de voedingswaarde vermeld. Hierin staat precies hoeveel calorieën en voedingsstoffen er in het product zitten.
Per 100 gram of per portie?
Vaak staat op een etiket de voedingswaarde per 100 gram. Dit is soms lastig, want een portie is meestal niet precies 100 gram. Gelukkig staat daarom op steeds meer producten product de voedingwaarde per portie. Dat is gemakkelijk en scheelt u ingewikkeld rekenwerk.






Ik Kies Bewust-logoGezondheidslogo's op een product geven aan of een product een laag gehalte aan verzadigd vet, suiker en zout heeft ten opzichte van andere producten in dezelfde categorie.
Logo_Ik_Kies_BewustBinnen de categorie sauzen heeft bijvoorbeeld Calvé mayonaise het Ik Kies Bewust-Logo.
Dat betekent niet dat u dat u deze mayonaise bij elke maaltijd op tafel moet zetten. Het logo zegt alleen dat dit product binnen het assortiment mayonaise een goede keuze is.

Wat smeer ik op brood? In de supermarkt vindt u een grote keuze aan broodsmeersels. In de warenwet is vastgelegd:
  • margarine en roomboter bevatten 80% vet
  • halvarine bevat 40% vet
  • toevoeging 'dieet' mag alleen als het product minimaal 50% onverzadigd vet bevat
Sommige producten heten 'product voor op brood'. Het vetgehalte varieert. Dit kan 20% maar ook 70% zijn. Algemene regel: kies voor een product met minder dan 17 gram verzadigd vet per 100 gram.

Welke olie kies ik? Dat maakt niet zoveel uit. Bijna alle oliesoorten bestaan voor het grootste gedeelte uit onverzadigd vet. Of u nu kiest voor olijfolie, maïsolie, sojaolie of walnotenolie. Het is vooral de smaak die verschilt. Pas op met palmolie. Dit bevat veel verzadigd vet.

Welke vis is vet? Vis is gezond. Kies twee keer per week voor vis. Om genoeg visvetzuren binnen te krijgen, kiest u minimaal eenmaal per week voor vette vis. Maar wat is vette vis?
Vette vissoorten zijn zalm, haring, makreel, heilbot, sprot en sardines.Matig vette vissoorten zijn forel, tonijn, poon en tarbot. Magere vissoorten zijn kabeljauw, koolvis, schol, tong, schelvis, mosselen en garnalen.